غذا و کشاورزی

  • آدرس :تهران- خیابان شیخ بهایی- خیابان عرفی شیرازی- پلاک 4

  • تلفن : 021-88031583، 88617481، 88058465، 83530، داخلی 7486

  • وبسایت : https://agrifood.isti.ir

بخش کشاورزي

 

به‎عنوان موتور محرك رشد و توسعه اقتصادي کشور، از رکن‏های اساسی اقتصاد پایدار و ضامن بقا و سلامت جامعه است. در حال حاضر این بخش، تامین‏کننده 80 درصد نیازهای غذایی و یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک سوم اشتغال می‏باشد. سیستم غذا و کشاورزی از گستردگی بی‏بدیلی برخوردار است، از نیروهای پیش‏ران بیرونی سیستم غذا می‏توان به شرایط فرهنگی- اجتماعی، سیاست‏های راهبردی، رشد جمعیت و مهاجرت، شهرنشینی، رشد و توزیع درآمد، تجارت و جهانی شدن، محیط زیست و تغییر اقلیم اشاره کرد.
با توجه به این‏که توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از تاکیدات مقام معظم رهبری و لازمه رونق اقتصاد کشور است و بنا به گستردگی و نقش‏آفرینان متعدد، ستاد توسعه اقتصاد دانش‏بنیان غذا و کشاورزی در فروردین ماه سال 1402 طبق حکم معاونت محترم علمی، فناوری و دانش‏بنیان ریاست جمهوری با انتصاب جناب آقای دکتر کاظم خاوازی به‏عنوان دبیر، تأسیس گردید. 
نظر به اهداف عالی معاونت و توسعه اقتصاد دانش‏بنیان در بخش کشاورزی، ماموریت‌های ویژه‌ای به این ستاد محول شده است. «تدوین سند جامع با رویکرد توسعه زیست‌بوم نوآوری، فناوری و توسعه بازار اقتصاد دانش‌بنیان»، «ایجاد ظرفیت و برنامه‌ریزی برای ارتقای سهم اقتصاد دانش‌بنیان حوزه غذا و کشاورزی و کاهش وابستگی و همچنین توسعه صادرات»، «توسعه همکاری‌های اقتصاد محور در حوزه غذا و کشاورزی با همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط دولتی و بازیگران بخش خصوصی»، «پیاده‌سازی پروژه‌های اقتصادمحور و پیشران در حوزه غذا و کشاورزی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ارتقاء مشارکت و همکاری نخبگان در شناسایی و حل مسایل و مشکلات حوزه غذا و کشاورزی» و «توجه جدی به نفوذ فناوری‌های تحول آفرین در بخش غذا و کشاورزی به ویژه در حوزه هوشمندسازی» از اصلی‏ترین آنهاست.